FDA Orientering nr. 2

Vi kommer fra datiden, handler i nutiden og er her også for fremtid

 

Det er efterhånden ikke til at åbne en avis eller en pc, uden at vi på forsiden bliver mødt med artikler omkring Public service, Frit valg, OTT, Streaming tjenester, on demand, Hbb-Tv og jeg kunne blive ved.
I branchen kender vi efterhånden de fleste udtryk, så nogenlunde da.
Men hvad med Hr. og Fru Hansen, hvis største udfordring fortsat er, når der en gang årligt omlægges kanaler og nogle så pludselig er blevet væk – fra deres skærm.
Jeg mødte for ikke så længe siden en ”Hr. Hansen” til en generalforsamling. I dyb alvor spurgte han, om vi udelukkende gjorde det for at genere ham.
Efter en længere forklaring om, at det var et led i at klargøre til frit valg af tv-kanaler, kunne han godt se meningen med galskaben.
For mange af vore medlemmer handler dagligdagen ikke om OTT, Streaming tjenester m.m. Det handler om på en nem, enkel og billig måde at kunne dække de flestes behov.
Hvad er der i vejen med tv-kanaler i pakker?
Absolut intet, men det klinger af stavnsbinding, og det skyldes ikke mindst en bølge af markedsføring med modstand for øje eller en tsunami, der er sat i gang - og fred være med det.
I Antenneforeningerne hylder vi bestemt også det frie valg, for antenneforeningerne består netop af de selvsamme forbrugere, der efterspørger tv, internet og telefoni til konkurrencedygtige priser. Hvis det kan lade sig gøre og samtidig er økonomisk forsvarligt, er det naturligvis hvad bestyrelserne tilstræber på medlemmernes vegne.
Vi ser derfor flere og flere antenneforeninger tilbyde frit valg til de, der måtte ønske det, men er samtidig på vagt overfor, at andre ikke kommer til at betale for gildet i form af dyrere grundpakker med yderligere betalingskanaler.
Om det frie valg på sigt vil skabe øget konkurrence og billigere priser, eller om det vil få den modsatte effekt skal blive spændende at følge.
Et fællestræk for vore medlemmer er: Ud over fornuftige priser på deres produkter, så ønsker de god og hurtig service, når leverancen svigter.
Her har den lokale antenneforening en afgørende mulighed for at skille sig ud fra mængden af leverandører, der oftest mest tænker på at få så mange af forbrugernes penge som muligt. Antenneforeningerne og deres bestyrelser og servicepartnere og medlemmerne ønsker tryghed for deres leverance af tv, bredbånd og telefoni og her er vi langt foran…!
I weekenden havde jeg en god medlemsoplevelse. På en fælles Facebook side for byen, så jeg et opslag fra en der spurgte om følgende: Hjælp, jeg har gravet mit fiberkabel over i haven, hvad gør jeg? Der var var mange gode forslag, og et gik på at melde skaden til leverandøren.
Mit forslag lød: Kontakt din lokale antenneforening og få et godt tilbud på bredbånd via kabel-tv.
Der kom hurtigt følgende svar: Hvornår kan du komme?
Vel var det lørdag og først på aftenen, men jeg svarede prompte, at jeg kunne komme med det samme. Svaret lød, du er velkommen og som sagt som gjort. En time efter havde medlemmet atter adgang til Internettet. Som medlemmet sagde, så var det held i uheld, for nu fik hun 60 Mbit/s i stedet for 40 Mbit/s, og så sparer hun oven i købet 70 kr. hver måned, eller 840 kr. årligt.
Med to små børn kunne hun sagtens finde andet at bruge pengene på end på dyrt bredbånd.
Husk sidst i maj er FDA atter på landevejene til det årlige Roadshow, læs meget mere inde i bladet.

Bedste hilsner
Carsten Karlsen, landsformand