FDA Orientering nr. 1

Leder: Streaming er det nye Buzzword... 

Af Carsten Karlsen, Landsformand

FDA har efter mange års samarbejde med Centertryk i Holbæk fundet tiden moden til at prøve noget nyt. Vi håber, at du som læser tager godt imod forandringen, og har du kommentarer, ris eller ros, er det altid velkomment.
Vores branche er fortsat under hastig forandring - ikke at der er tale om en revolution men nærmere en evolution.
Vi skal som antenneanlæg fortsat bestræbe os på at dække vores medlemmers aktuelle behov for tv, internet og andre naturlige services i takt med udviklingen.
Af den netop udsendte rapport fra Erhvervsstyrelsen – Bredbåndskortlægning 2013 - fremgår det, at medio 2013 havde 70 % af husstande og virksomheder mulighed for at få en 100 Mbit/s internetforbindelse. Det er en stigning på 10 % point fra forrige års 60 %. Det skyldes især opgradering af de eksisterende kabel-tv-net.
Tilsvarende er mulighederne for at få upload-hastigheder på 30 Mbit/s steget fra 36 % til 58 % af alle husstande og virksomheder.
 
Langt til behov for “drømmehastigheder”
Rapporten viser, at download-hastigheder på mellem 10 og 30 Mbit/s er de mest efterspurgte. Kun en meget beskeden andel efterspørger 100 Mbit/s.
Når elselskaberne reklamerer med, at de kan levere gigabit-forbindelser (1.000 Mbit/s), må vi blot trække på skuldrene og spørge, hvad vore medlemmer skal bruge det til?
I vore antenneanlæg har vi efterhånden opgraderet til standarden Docsis 3.0.
Derfor kan vi levere det, vore medlemmer efterspørger af hastighed - og mere til.
Næste step om nogle år hedder Docsis 3.1.
Den kan levere gigabit-hastigheder i vores eksisterende coax-kabler. Den klare fordel for vores medlemmer er hurtigt bredbånd til fortsat lav pris.
 
Fortsat flow-tv – men…
En anden interessant ny rapport er lavet af DR Medieforskning: Medieudviklingen 2013.
Måden, hvorpå vi ser film og tv eller hører musik, ændrer sig fra de traditionelle medier som DVD’er og CD’er til streaming via internettet.
Mulighederne er mange: både betalingsfrie som eksempelvis bibliotekernes Bibzoom, filmstriben, Danmarks Radio, spotify og ikke mindst streamingtjenester med betaling som eksempelvis Netflix, TV 2 play, Viaplay og Spotify.
Betyder det så, at flow-tv er død? Nej, bestemt ikke! Flow-tv vil efter min bedste overbevisning leve i mange år endnu, men vi vil se en kraftig udvikling i brugen af streaming.
For mange er det et supplement til flow-tv, på samme måde som mobilt bredbånd er et supplement til den faste forbindelse i hjemmet. Vi ønsker også at kunne se og høre vore yndlingsprogrammer, når vi er på farten.
 
Streaming skaber fortsat efterspørgelse
Vi skal være bevidste om, at vores medlemmer har forskellige behov. Medieudviklingsrapporten 2013 påpeger da også en markant forskel i forbruget af streaming i aldersgruppen 21-40 år i forhold til 60+.
Streaming-tv er et marked i vækst, og for de antenneanlæg der endnu ikke udbyder denne service, bliver det fortsat billigere at anskaffe, specielt hvis vi gør det i fællesskab.
FDA har nedsat en arbejdsgruppe, der pt. kigger på forskellige løsningsmuligheder.
Vi skal i antenneforeningerne fortsat udbygge vores antenneanlæg, så de kan dække husstandens efterspørgsel og dermed sikre antenneforeningens eksistensberettigelse. Fremtidens indtjening til finansiering af denne udbygning kommer primært fra driften af bredbånd, og sekundært fra kontingentet.
Hvor kommer pengene fra til udbygning og vedligeholdelse af dit anlæg?