FDA Orientering nr. 4

25 år med TV 2

25 år med op- og nedture. TV 2 fejrer fødselsdag, og FDA Orientering tager i den anledning et tilbageblik på tv-stationen, der brød DRs monopol.

FDA Orientering byder også på et interview med YouSees nyligt afgåede direktør, Niels Breining, som mener, at antenneforeningernes fremtid ligger i det lokale engagement.

Og netop det lokale engagement har haft betydning for antenneforeningen i Skjern. Her har man overtaget hele driften selv. Læs hvordan det er gået.

Tilslutningspligtens ophør kan volde mange hovedbrud. Få et bedre overblik over hvilke konsekvenser tilslutningspligtens ophør har for netop jeres forening.

I dette nummer fortælles også om hvordan manglende opbakning har lukket en antenneforening, at der er færre lokal-tv stationer, cookie-lovgivning og selvfølgelig den kommende FDA Messe.

LEDER: Vi har fortsat gode muligheder

ved Carsten Karlsen, landsformand

Antenneforeningernes hidtidige monopollignende status er under pres, dels fra tilslutningspligtens ophør, dels fra fiberselskaberne/elselskaberne, der synes at have en uudtømmelig kilde med penge til at finansiere bl.a. ”gratis tilslutninger” og en bred markedsføring, lokkende med lave priser grænsende til gratis i de første 3-6 måneder.

Sidste nye påfund fra elselskaberne er mod driftstilskud at lade borgerforeninger agere antenneforening. Det lader givetvis mange sig friste af, idet de glemmer alt om hvad prisen bliver, så snart regningen er lagt i bunken til betalingsservice.

TDC forsøger at sælge Home Trio direkte til kunderne, Boxer har travlt med at fortælle om, at ”dit tv skal sættes fri”, og frister med en kanalvælger, der, når alt kigges efter i sømmene, ikke er specielt billigt, men budskabet er ikke til at tage fejl af. Endelig er der konkurrencen fra internettet, hvor der sælges TV2play, Viaplay, Youbio, Netflix, og jeg kunne blive ved.

Men tiden er ikke moden til at vi ”lukker og slukker” og sælger antenneforeningen, inden det er for sent, som nogle siger.

Også en forretning

Kan man i det hele taget sælge en antenneforening?

Hvis man kan, vil en køber sikre sig at få forrentet sin investering og tillægge sig en fortjeneste. Det er der ikke noget odiøst i. Sådan fungerer det kommercielle marked. Spørgsmålet er, om vi i givet fald sælger for medlemmernes skyld, eller fordi vi som bestyrelse ikke orker det frivillige arbejde mere.

Er vi kørt trætte uden i tide at have evnet at forny bestyrelserne med nye visionære kræfter?

Er vi bundet op af aftaler med en leverandør, der stavnsbinder foreningerne mere, end tilslutningspligten nogensinde har bundet vore medlemmer? Er det økonomien der klemmer?

Spørgsmålene er mange, og der findes sikkert endnu flere svar, men glem nu ikke, at vi i bestyrelserne har evnet at drive forening i rigtig mange år.

Nu skal vi drive forretning, vel og mærke på foreningsvilkår.

Vi kan spille med

Måske vil vi opleve, at det at være en forening kan opleves som en klods om benet, fordi vi ikke ”bare” kan skalte og valte med medlemmernes penge?

Både vi og medlemmerne er nødt til at indrette os efter de vilkår, der hersker på markedet for tv og bredbånd, hvis vi fortsat ønsker at være en ”spiller” i markedet med det ædle formål at tilbyde tv og bredbånd til konkurrencedygtige priser, samtidig med at vi leverer en god og hurtig lokal service.

Hvis ikke dette er en passion, så indtager vi blot tilskuerens rolle, og dermed er foreningens dage talte.

Indretter vi derimod vores vedtægter til at være mere moderne og slagkraftige, og formår vi at drive forretningen” med et overskud, der kan reinvesteres i infrastruktur i form af udvidelser eller renoveringer af det eksisterende og samtidig have råd til

at løbe kalkulerede risici, kan vi fortsætte det gode arbejde, der blev startet sidst i 1960’erne.

 

Lad os samarbejde

En nøgle til succes er frivillige fusioner med ligesindede antenneforeninger, hvis foreningen ikke er stor nok i sig selv. Er foreningen stor nok, bør den strække armene ud og indbyde til samarbejde om drift af eget bredbånd og overlade det tunge og besværlige arbejde til en fællesejet driftsenhed samt fællesindkøb for at opnå stordriftsfordele. Alt sammen i et ligeværdigt samarbejde med respekt for hinanden.

Jeg har i ”min egen” antenneforening, Rødding Antenneforening, som er en del af ASOM-Net (et samarbejde imellem antenneforeninger i Brørup, Vejen, Toftlund, Jels, Gram, Skodborg, Rødding, Klarup, Skjern, Bjerringbro, Balle-Bredsten og Morud) mærket skiftet fra Dansk Kabel TV til vores eget drevne bredbånd pr. 28. juni 2013. Det har givet 40 nye kunder/ medlemmer på en måned. Kunder, der tidligere havde Waoo, Sydenergi, TDC, Telia eller Telenor som leverandør, men som nu ønsker bredbånd fra Rødding Antenneforening. Så er det svært ikke at række hænderne i vejret, hoppe et stykke op i luften samtidig at udbryde et stort og rungende JA VI GJORDE DET!

Det er i sådanne situationer, at ”betalingen” for at være bestyrelsesmedlem kommer. Det er det, der giver energi til at tage næste skridt samt mod på at udfordre de store tunge spillere på markedet.

Med sværd i hånd

Skal vi ”dø”, skal det være med sværdet i hånd. Jeg tror ikke, ”fjenden” behandler vore husstande værre eller bedre af den grund.

Det er ikke en selvfølge, at hver by har en antenneforening, men du kan være med til at bevare og udvikle din, hvis du brænder for det!

FDA vil fortsat kæmpe antenneforeningernes kamp for selvstændighed og muligheden for at være det bedste alternativ. Vi giver gerne råd og vejledning, også om løsninger og muligheder, der ikke er beskrevet her – alt det kræver, er et opkald eller en e-mail.